fbpx

Vrei să comunici mai eficient sau să înveţi mai uşor? Consilierii CCOC vin în sprijinul tău

 

Anul 2023 vine cu o serie de webinare în sprijinul studenților UVT, care să le faciliteze dezvoltarea personală și profesională. Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră al Universității de Vest din Timișoara își dorește să le ofere acestora susținere atât în integrarea și adaptarea la procesul de învățare din mediul academic cât și în perfecționarea competențelor necesare intrării pe piața muncii.

În cursul anului academic vor avea loc mai multe ateliere online gratuite, pe teme legate de arta învățării, comunicare eficientă, colaborare în echipă sau stimularea stimei de sine. Webinarul care a avut loc joi, 9 martie, a scos în evidență comunicarea eficientă, ce trebuie să facă studenții pentru a fi ascultați și cum să transmită un mesaj cât mai concis și mai clar celor din jur.  

Această experiență îi provoacă pe studenți să își depășească limitele, să descopere cum să vorbească mai îngrijit, organizat și clar, astfel încât să capteze atenția partenerilor de discuție. Totodată, consilierii își propun să-i învețe pe aceștia să negocieze, să asculte, dar și să se facă ascultați.

Participanţii la ateliere vor interacționa cu o echipă tânără de consilieri care le va pune la dispoziție informații actualizate în legătură cu piața muncii sau cu diverse concepte relevante care apar în psihologie și sunt de ajutor în carieră.

Pentru a afla mai multe informații din spatele activităților desfășurate, am stat de vorbă cu George Bunescu, consilier în carieră și persoana responsabilă cu desfășurarea webinarului despre comunicarea eficientă.

CCOC organizează în această perioadă mai multe webinare destinate studenților din cadrul UVT. Care a fost ideea de bază de la care au pornit acestea?

Inițial, a fost o primă reacție la situația pandemică, pentru că și noi, ca și ceilalți, am fost nevoiți să ne adaptăm situației. Atelierele pe care le desfășuram fizic au trebuit să treacă în online. Acum am avut ocazia să le organizăm din nou, dar am introdus și aceste webinare online. Ne-am gândit să fie gratuite și să se desfășoare săptămânal pentru toți studenții universității. Acestea au fost dezvoltate încă din 2019 și de atunci, în fiecare an, propunem altele noi. Avantajul lor este că informația poate să ajungă la mult mai mulți studenți. Am considerat că varianta hibridă a activităților noastre este una mai potrivită, pentru a-i atrage cât mai mult să-și formeze și competențe transversale.

Care este scopul lor și ce abilități crezi că vor dobândi studenții în urma acestora?

Pe de-o parte, scopul se leagă de învățare, oferind ceea ce le este necesar studenților zilnic, și pe de altă parte, abordăm și teme psihologice. Noi le-am numit activități de dezvoltare a competențelor socio-emoționale. În cadrul lor vorbim despre lucrurile care ne influențează viața de zi cu zi. Aici mă refer la inteligența emoțională, anxietate, muncă în echipă și comunicare. Toate acestea ne ajută să creăm relații cu ceilalți, să reușim să fim mai bine și să gestionăm unele situații dificile pe care le întâmpinăm.

Atelierele mai au și o parte informațională, dar în mare parte se centrează pe discuții. Studenții sunt îndrumați să fie deschiși și să vorbească despre situațiile cu care se confruntă. Totodată, tematicile săptămânale sunt diferite. La început ne axăm pe învățare, apoi pe competențe socio-emoționale și în final pe zona de carieră și cea profesională.

Webinarul din 9 martie a vorbit despre comunicarea eficientă și ce trebuie să facă studenţii pentru a transmite un mesaj cât mai clar și concis celor din jur. Din punctul tău de vedere, care sunt principalele metode prin care putem să ne facem auziți?

Am pus accentul pe ascultare și pe cum să îl auzim pe celălalt într-o situație de comunicare. M-am referit la cum putem să creăm relații, pentru a ne înțelege mai bine cu persoana cu care avem un dialog. Trebuie să o sprijinim pentru a fi un partener de dialog activ, să fim acolo pentru celălalt, să îi adresăm întrebări, să-i acordăm timp pentru a se gândi la intenție înainte de a transmite mesajul și să încerce să scoată în evidență esența acestuia. În principiu, comunicarea eficientă este despre celălalt, dacă aude ceea ce tu ai vrea să îi transmiți.

Ce sfaturi le oferiți studenților pentru o mai bună comunicare în public? Dar pentru realizarea unor mesaje de impact?

Primul gând la care m-am oprit a fost acela al folosirii verbelor de acțiune. În momentul în care vrei să spui ceva, nu uita de ele. Încearcă să faci o structură înainte de a prezenta mesajul, să te asiguri că respecți lucrurile importante din monologul pe care îl prezinți. Studenții pot avea la îndemână un cartonaș cu lucrurile principale notate și să se uite din când în când pe el. De asemenea, este important să îți dai voie să faci pauză, să nu te grăbești și să nu abordezi toate subiectele deodată. Trebuie să specificăm clar despre ce vorbim, astfel încât să fie pe înțelesul tuturor.

Pe viitor veți mai realiza astfel de cursuri? Dacă da, ce subiecte veți  mai aborda sau pe care anume veți mai pune accentul? 

Da, o să continuăm acest proiect. În fiecare an vom organiza astfel de activități și vom încerca să propunem teme noi de webinare. Una dintre ele ar fi despre stima de sine. Am observat că cele mai bine primite subiecte au fost cele bazate pe competențele socio-emoționale. Cred că studenții vor putea vorbi deschis despre situațiile personale prin care trec și vor putea învăța mai ușor cum să le gestioneze.

Sursă fotografii: Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră- UVT

Author

Distribuie:

Articole recente:

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!