fbpx

Somnul de calitate. Cât de importantă este odihna?

În secolul vitezei, e bine cunoscut faptul că multe persoane neglijează un factor esențial sănătății noastre, și anume: somnul. Nimeni nu poate trăi fără somn, și totuși, de atâtea ori ni se întâmplă să dormim mult prea puțin. Dar cum ne afectează acest lucru? Și ce beneficii are un somn adecvat pentru organism? Ei bine, acestea au fost subiectele abordate de medicul pneumolog Ștefan Mihăicuță la conferința intitulată „Somnul de calitate”, care a avut loc recent la Universitatea de Vest. El este unul dintre puținii medici din România care au un atestat internațional în știința somnului. 

Cu toții, probabil, ne-am dorit la un moment dat să putem învăța dormind… Dar asta se și întâmplă, spune dr. Mihăicuță:

„În timpul somnului, există o reorganizare a conținutului memoriei recente. Ce am învățat ieri, alaltăieri, se reorganizează și se transferă în memoria de lungă durată”.

Creierul beneficiază foarte mult de pe urma somnului, el se resetează și se regenerează, așa că oricine doarme îndeajuns este mai eficient pe timpul zilei. Mai mult decât atât, somnul crește durata vieții, menține echilibrul hormonilor, iar în cazul sportivilor e cel mai bun medicament: ajută la regenerarea țesutului muscular și promovează creșterea masei musculare.

Atunci când dormim mai puțin de 5 ore pe noapte, corpul nostru are de suferit: concentrarea și vigilența sunt scăzute, la fel cu abilitatea de a recunoaște situații în mod adecvat. În cazul în care suntem nedormiți de mai mult de 20 de ore, pe lângă lipsa de concentrare, intervin și apatia, somnolența, o viteză de reacție redusă, dar și greșeli în procesele mai complexe. După 30 de ore fără somn, pot apărea simptome neurologice, precum diplopia, adică vederea dublă, sau ataxia, care se caracterizează prin pierderea echilibrului și scăderea capacității de coordonare. 

Până la o treime din populația lumii are un somn deficitar, adică mai scurt de 6 ore și jumătate. Există peste 80 de boli ale somnului, însă cea mai comună este apneea în somn, de care suferă 1 din 7 persoane. Aceasta înseamnă oprirea respirației pentru cel puțin 10 secunde, în mod repetat, în timpul somnului. Cei suferinzi vor sforăi și nu vor avea un somn odihnitor, trezindu-se obosiți, indiferent de cât au dormit. Din fericire, în ziua de azi, apneea în somn e ușor de diagnosticat. Pacienții trebuie doar să doarmă cu un aparat medical care îi va monitoriza pe timpul nopții. În funcție de gradul de severitate, medicul recomandă apoi un tratament corespunzător.

Un somn ideal este de cel puțin 7 ore pe noapte, iar dr. Mihăicuță recomandă să avem un program stabil, să ne culcăm și să ne trezim cam la aceleași ore în fiecare zi, dar și să limităm consumul de cafeină, nicotină și alcool înainte de culcare. De asemenea, e important să evităm mesele copioase, exercițiile fizice riguroase și să nu utilizăm dispozitivele electronice cu cel puțin o oră înainte de somn; sau să folosim un filtru de lumină albastră. O altă recomandare a medicului este să ne relaxăm. Poate părea banal, însă o minte plină de griji nu poate adormi cu ușurință sau va avea probleme în a menține somnul. Câteva idei ar fi să medităm, să citim o carte, să facem o baie caldă sau orice ne ajută să ne eliberăm de stresul acumulat pe parcursul zilei. 

Așa cum spune și proverbul: „Somnul dulce mult aduce” – fără suficient somn, nu putem funcționa la capacitate maximă și riscăm să avem diferite probleme. Așa că oricine își dorește să trăiască sănătos trebuie neapărat să se și odihnească corespunzător.

Distribuie:

Articole recente:

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!