Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării a organizat la finalul lunii noiembrie o nouă proiecție de film în cadrul UVT. Studenții au avut ocazia să vizioneze documentarul Odessa, în regia lui Florin Iepan.
Prin acest film, regizorul și-a dorit să scoată la lumină o tragedie care a fost uitată, respectiv cea a masacrării a mii de evrei de către armata română la Odessa, în anul 1941. Filmul urmărește suișurile și coborâșurile prin care a trecut Iepan pentru a-l evidenția pe singurul supraviețuitor al acestui masacru, înfruntând astfel dorinţa de muşamalizare a trecutului fascist al României.
La sfârșitul proiecţiei a avut loc o sesiune de Q&A, în care studenții au avut ocazia să-i adreseze regizorului întrebări și curiozități referitoare la film.

De unde a pornit ideea de a realiza acest documentar?
După ce am terminat studiile la Institutul de Film în anul 1995, am fost angajat pentru scurt timp la studioul care producea filme documentare. În zilele următoare, regizorii primiseră din partea guvernului propunerea de a realiza un film despre istoria evreilor români. Nimeni nu știa nimic despre acest subiect. Fiind cel mai tânăr, directorul studioului m-a chemat și mi-a spus să îl fac eu.

Cum ați reușit să luați legătura cu supraviețuitorul? Care a fost reacția lui la inițiativa dumneavoastră?
Ei bine, prin intermediul a doi cercetători care s-au dus la Odessa. Domnul Zaslavsky a fost încântat de propunerea mea de a veni în România și de a se întâlni cu diferiți oameni. Nu știam că o să reușim. Eu visam o întâlnire cu Regele Mihai, dar era clar că nimeni nu avea încredere în ceea ce aveam de gând să fac.
Documentarul a primit reacții negative? Dacă da, care au fost acestea?
Da, foarte multe. Erau mii de comentarii negative. Nu atâtea despre film, cât despre ceea ce s-a discutat despre el în presă. Au fost câteva interviuri pe care le-am dat și eram întrebat în mod frecvent dacă sunt român sau nu, deși nu avea nici o relevanță.
De ce acesta nu se găsește online?
Este o chestiune legată de drepturi pentru arhivă care nu au fost negociate pentru publicarea lui la liber, ci doar pe TV. Dacă l-aș fi pus la liber, m-ar fi scos afară pentru că nu aveam licență. Filmul aparține televiziunii române, dar aceasta nu l-a difuzat, nu știu care au fost motivele.

Considerați că monarhia românească și-a pătat imaginea din cauza a ceea ce s-a întâmplat cu evreii?
Cred că noi avem tendința de a idealiza anumite perioade din istorie. După părerea mea, Casa Regală nu și-a asumat nici o implicare. Regele Mihai a fost o piesă de propagandă în construcția de imagine a Mareșalului Antonescu. El se folosea de Rege ca să-și întărească imaginea.
Credeți că reticența istoricilor o să rămână mereu aceeași față de masacrul de la Odessa?
Istoricii tineri nu sunt reticenți și nu au nici o problemă să abordeze acest subiect. Este foarte greu să te bazezi pe istoria predată în școli. Există o dinamică în care oamenii nu vor să vadă trecutul dintr-o perspectivă critică. În schimb, instituțiile românești evoluează și încep să-și asume cele întâmplate.