fbpx

Școala în vremuri de criză. Cum le putem oferi acces la educație copiilor din zonele defavorizate?

Erika Iszlai
Erika Iszlai
101825399_251562486170542_1091366093450117120_n

Casa Naturii, Țara Tinerilor Uniți, EduBuzz și BrightEd sunt ONG-uri și proiecte din diferite colțuri ale țării, care au luptat și în pandemie pentru a le oferi acces la educație copiilor din mediile defavorizate. Avem una dintre cele mai bune viteze de Internet din Europa, dar în multe locuri încă nu a ajuns acest „lux”, atât de necesar pentru a putea  participa la orele online. Astfel, unii elevi renunță definitiv la școală. Vorbim de cifre alarmante. Conform analizei realizate de către organizația Salvați Copiii România pentru campania „Cu Adevărat Înfricoșător”, 35,8% dintre copiii din familiile dezavantajate sunt expuși acestui risc, iar procentul în ceea ce-i privește pe copiii din mediul rural procentajul este și mai mare, 44.3%

Aceste organizații au înțeles cât de importantă este implicarea pentru a produce schimbare, chiar și în realitatea actuală. Călătoria virtuală pe care am făcut-o are scopul de a prezenta soluțiile găsite pentru a crea oportunități de dezvoltare pentru elevii din zonele defavorizate. 

„Nu noi am ales Laslea. Laslea ne-a ales pe noi!” 

Asociația Casa Naturii este un ONG din Laslea, județul Sibiu, înființat în 2018. Misiunea ei este să încurajeze tinerii și copiii de la sat să își dezvolte gândirea critică și inițiativa. Astfel, ei pot deveni viitori lideri ai schimbării în comunitățile lor. „Visăm ca România rurală să fie transformată într-o zi într-un loc mai bun de tinerii educați de la sat. Pentru a ne atinge acest vis, oferim oportunități de educație calitativă, în special antreprenorială, civică, ecologică, copiilor și tinerilor de la 6 până la 25 de ani”, spune Elena Șerbănescu, membru în Consiliul Director al Asociației Casa Naturii. 

Laslea nu a fost aleasă întâmplător. Elena Șerbănescu spune că acolo și-a petrecut toate vacanțele copilăriei. „Casa Naturii este, de fapt, familia noastră compusă din trei tineri profesioniști, un diplomat, un inginer și un profesor. Lucrăm pro-bono pentru acest proiect, pentru a crea oportunități pentru copiii din satul copilăriei. Este modul nostru de a da înapoi comunității care ne este sursă pentru atâtea amintiri frumoase din copilărie”, povestește ea. 

În spatele porților mari și căsuțelor colorate din Laslea, se ascunde un alt adevăr care nu apare în poveștile de vis descrise pe internet. Laslea nu are canalizare și apă curentă, „pe străduțele lăturalnice te umpli de noroi când plouă, dacă mergi la periferia satelor căsuțele săsești se transformă în mici locuințe improprii, în care locuiesc de obicei familii numeroase”. Elena a mai povestit despre faptul că orașul cel mai apropiat, Sighișoara, se află la 15 km și nu există transport public până acolo. 

Din fericire, există școli în fiecare dintre satele comunei și au fost reabilitate recent. „Problema nu e neapărat infrastructura școlară, cât inegalitatea economică și socială, care se transformă în inegalitate de șanse, pe care sistemul de învățământ nu o poate recupera. Noi încercăm să intervenim. Oferim oportunități educaționale gratuite, care nu există în mod normal la sat”, adaugă Elena.

De la apariția virusului SARS-COV 2, s-a tot vorbit despre digitalizarea educației. Casa Naturii pune accent pe acest aspect încă de dinainte de pandemie. „Doi dintre noi nu locuim în România și făceam oricum totul de la distanță, online.” Nu a fost atât de mult o problemă de adaptare tehnică, ci de adaptare a activităților. „Copiii cu care lucrăm sunt copii care au nevoie de interacțiune fizică și socială pentru a internaliza cât mai bine deprinderile pe care le promovăm noi (gândire critică, exprimare liberă, comunicare și muncă în echipă, dialog și toleranță). Am fost nevoiți să amânăm începerea unor proiecte pe perioada carantinei, iar după ieșirea din starea de urgență am gândit toate proiectele în așa fel încât să se desfășoare strict în natură, cu distanțare, măști și dezinfectante”. 

Educație digitală în școala rurală a început odată cu reintrarea școlilor în online, în luna noiembrie. Noi îl planificaserăm să se potrivească atât la orele fizice, cât și în cazul în care școala revine în online. Și iată că a fost bine că ne-am pregătit pentru acest scenariu, pentru că s-a adeverit”. Proiectul este realizat cu sprijinul finanțării obținute în cadrul programului Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Elevii din comuna Laslea au parte prin acest proiect de ore online de matematică, educație tehnologică și ecologică, biologie și chimie. Aceste ore sunt susținute cu ajutorul unor pachete educaționale complementare care conțin manuale 3D, hărți interactive, videoclipuri și jocuri.

Clubul de lectură este un alt proiect asigurat prin Start ONG, pe care l-au încheiat la finalul lunii noiembrie. „Cred că a fost cea mai bună activitate pe care am fi putut să o avem anul acesta pentru copii. Făceam ore de citire online cu ei în primăvară și știam cât de în urmă au rămas. Așa că după ce am putut ieși din case, am luat 50 de copii între 7 și 13 ani și o dată pe săptămână am citit povești, fabule, piese de teatru cu ei. Cinzia și Mălina, de loc din sat, surori, și cu facultatea de pedagogie la activ, s-au ocupat atât de bine de copii, încât ei veneau sâmbăta și le băteau fetelor în geam să meargă să mai citească. 

Pe lângă citit povești cu tâlc, exploratorii noștri puneau în practică învățămintele din cărți: au strâns gunoaie aruncate pe ulițe, au reciclat plastic, au imaginat și au interpretat personaje din schițe. Rezultatul principal este că acești copii au prins drag de citit, baza pentru scopul nostru pe termen lung: gândire critică”. Pentru 2021, ar dori să-l transforme în Clubul copiilor, „un spațiu în care să ne vedem cu copiii, să citim, să ne uităm la filme, să ne jucăm. Ceva normal pentru oraș, dar ieșit din comun pentru sat”.

Tot în perioada verii a avut loc Școala de vară pentru tineri ghizi locali, în care copii au învățat istoria propriei lor comune, dar au avut loc și ateliere de educație pentru sănătate. „Transformările corpului la pubertate sunt un subiect tabu și fetele aveau foarte foarte multe întrebări pe care s-au simțit în sfârșit în siguranță să le pună. Fenomenul mamelor minore este o realitate dură a comunității noastre, așa că va trebui să continuăm ce am început prin proiectul cu educația menstruală”.

„A face lucrurile necesare, la momentul potrivit.”

Exemple de bune practici găsim și la București, la Țara Tinerilor Uniți. Asociația a apărut în 2014, ca urmare a unui proiect social inițiat de cinci prieteni. „Ne-am strâns la cineva acasă și ne-am gândit cum putem realiza o schimbare benefică, cum putem răspunde nevoilor comunității. Am început cu un buget de 200 lei, 5 voluntari și 4 familii beneficiare. Încă de la început ne-am asumat rolul ONG-ului activ în comunitate, prin găsirea celor mai bune soluții la nevoile cu care acestea se confruntă”, spune Stelian Drăgoi, CEO al Asociației Țara Tinerilor Uniți

În 2015 au demarat primele proiecte educaționale în comunitățile din Buzău, Teleorman și Vaslui. „Am știut că nu este suficientă doar o intervenție socială, ci se impune o completare prin proiecte educaționale ce vin in sprijinul dezvoltării benefice ale comunității. Ne-am asumat o schimbare în bine, iar asta se poate traduce doar prin investiția masivă în educație. Am început să promovăm educația în mediul rural prin activități de educație non-formală. Avantajul proiectelor implementate de organizația noastră este dat de complexitatea acestora: lucrăm în paralel cu grupuri de copii, grupuri de părinți și grupuri de profesori. Acordăm școlilor feedback, cu recomandări din partea echipei noastre formată din specialiști in educație, psihologi, sociologi și asistenți sociali”, povestește Stelian Drăgoi.

Între timp, au ajuns la proiecte educaționale și sociale care implică zeci de voluntari și sute de beneficiari. Inițierea unor proiecte adaptate la pandemie și la problemele actuale a venit în urma unor analize a capacității de intervenție pe care le avea ONG-ul în acel moment: „o echipă unită și bine pregătită în domeniul social/educațional și un portofoliu de sponsori fideli”

Proiectele s-au concentrat pe două direcții: social și educațional. Pe parte socială, s-au axat pe două grupuri: familii defavorizate și bătrâni singuri, afectați în mod direct de efectele negative ale pandemiei. În planul acțiunii educaționale, „am oferit 50 de tablete și materiale educaționale pentru un grup de copii defavorizați din Vaslui. De asemenea, am continuat proiectul de mentorat la distanță prin care am acordat meditații la disciplinele de examen pentru opt copii defavorizați din Prahova și Vaslui. Toți acești copii au promovat testarea națională sau examenul de bacalaureat”. Activitatea socială a constant în: „cinci familii și cinci bătrâni singuri care au beneficiat de alimente, măști, dezinfectanți și alte ajutoare necesare. O familie din Frumușani, județul Călărași, a primit un frigider și un aragaz, iar o bătrână singură a primit un aragaz, o pereche de ochelari și deplasare la medic”.

O mare parte din activitate a fost mutată în mediul online și au demarat proiecte de informare pe Youtube și pe platformele sociale. AmUnATTU este un proiect prin care un psihoterapeut a abordat teme legate de problemele întâmpinate în timpul pandemiei: relația copil-părinte, tranziția de la munca fizică la muncă în mediul on-line, stresul cauzat de pandemie, etc”. 

Au inițiat și un model de bune practici, prin distribuirea de clipuri video realizate de voluntari, despre cum să ne protejăm împotriva COVID-19, despre un comportament responsabil la cumpărături, spălatul corect pe mâini și purtatul măștii.

„Think outside the bus”

Următoarea destinație a fost Augustin, jud. Brașov. Natalia Ginghină și Adrian Secal au predat amândoi în Augustin, prin organizația și comunitatea de profesori Teach for Romania. Cei doi au decis să contribuie la dezvoltarea comunei, să faciliteze resurse și activități pentru comunitatea vulnerabilă. Au căutat o casă în comunitate, dar „casa s-a lăsat căutată în continuare”. Când au văzut anunțul că Regia Autonomă de Transport Brașov (RAT BV) scoate autobuze la licitație, li s-a părut o soluție perfectă, mai ales la gândul că „pentru copii va fi fascinant să vină să învețe într-un autobuz”. Așa s-a născut EduBuzz, un spațiu inedit, construit în doar 45 de zile.

„Viziunea autobuzului finalizat și entuziasmul transformării ne-au ținut destul de optimiști. A fost obositor pentru că după ce am dat jos primul înveliș interior am înțeles că va fi mai multă muncă decât am estimat inițial, dar asta era cumva de așteptat. A fost solicitant și să ne împărțim între Brașov și Augustin”, au mai spus Natalia și Adrian.

Edubuzz este un spațiu educațional, depășind structura unei săli de clasă. Cei doi au făcut o descriere atât de atentă, încât m-au făcut să-mi imaginez spațiul, ca și cum aș fi fost acolo. „În partea din față are o mică bucătărie, cu plite și cuptoare electrice, chiuvetă, electrocasnice, un ecran pentru ateliere de gătit, de educație pentru sănătate. Mergând dinspre bord spre burduf, spațiul este planificat pentru activități ce implică scrisul, cu măsuțe pliante, whiteboard, tablete, lămpi și cutii de depozitare pentru scaune, dacă vom avea nevoie să folosim prima jumătate a autobuzului pentru alte activități pedagogice ce necesită mai mult spațiu. Jumătatea din spate a autobuzului este spațiu multimedia, pentru relaxare, pentru citit, cu boardgames, cu instrumente muzicale, cu bibliotecă”.

Transformarea autobuzului și pregătirea locului unde stă el acum au făcut parte din activitatea de învățare planificată pentru copii și părinți, așadar putem spune că spațiul și-a început deja viața. De pe 16 noiembrie autobuzul facilitează și accesul pentru vizite scurte, în grupuri mici, astfel încât un număr cât mai mare de copii și părinți să poată vedea ce a ieșit. „Mai oferim suport tehnic pentru elevii care au început școala online. Sesiunile de lucru programat, cu activități specifice, vor începe cel mai probabil la finalul lunii decembrie sau după sărbătorile de iarnă. Vom lucra cu un număr redus de copii în autobuz și vom programa activități potrivite perioadei prin care trecem. Bineînțeles că avem instalate dozatoare cu dezinfectant, lampă UV pentru igienizarea spațiului între grupe, masca este obligatorie, verificăm temperatura celor care intră în spațiu.”  

„BrightEd for a brighter future”

Fabian Leiba este din Vărbilău (Prahova) și Diandra Fechita din Tămășeni (Neamț). La doar 17 ani, cei doi au înțeles că lucrurile se pot schimba doar dacă se vor implica. Așa s-a născut BrightEd. Scopul proiectului este pregătirea elevilor pentru lumea digitală, prin organizarea de ateliere locale. Este un proiect inițiat în cadrul EduLab, un program online de antreprenoriat în educație pentru liceenii din mediul rural, organizat de Fundația Noi Orizonturi. 

Cei doi s-au cunoscut în august. „Majoritatea echipelor erau formate din trei persoane care se cunoșteau anterior, însă nu a fost și cazul nostru. Noi am format o echipă atunci, pe moment, și de atunci lucrăm împreună. Era și Cristina cu noi, dar ea pe parcurs a plecat și am rămas noi doi”, povestește Fabian.

A fost un concurs de proiecte, unde primele zece câștigau o finanțare de 2000 lei. În concurs erau înscrise însă 17 echipe. „Noi nu eram nici măcar în primele zece, dar la final au primit toate echipele finanțare. Așa s-a bucurat și proiectul nostru de finanțare din partea Edu Lab, de 1200 lei”, a spus Diandra.

Atunci când au început atelierele pentru cei din ciclul primar, scopul principal a fost de a-i familiariza cu internetul, de a-i învăța despre siguranța pe internet și cyberbullying. Primul atelier a fost al lui Fabian, la Vărbilău. „Au fost 17 elevi. Totul a fost nou pentru noi, dar am încercat să învățăm pe parcurs. După atelierul meu, m-am întâlnit cu copiii pe stradă și erau opriți pe marginea drumului și-și făceau un grup de WhatsApp. Eu le explicasem la atelier acest lucru, fiind o modalitate ușoară de a își face temele împreună.” Brighted a realizat deja ateliere fizice și online pentru 92 de elevi din trei sate din Prahova, Neamț și Mureș.

Din 14 august și până în 15 septembrie, toată partea de implementare a proiectului trebuia să fie gata. Fabian și Diandra au am ales să-și continue activitatea și după închiderea proiectului. Și, pentru că cei doi sunt încă minori, nu pot forma un ONG, și rămân conectați puternic cu Fundația Noi Orizonturi, care îi ajută pe partea legislativă. 

După primele ateliere, au realizat că cei mici nu au tehnologie cu care să lucreze. „Am inițiat o campanie de donare de tablete și laptop-uri, însă nici asta nu a ajutat atât de mult, pentru că următoarea lipsă identificată a fost internetul. Acum, strângem și device-uri și încercăm să adunăm și fonduri pentru a le putea plăti abonamentele la internet, iar astfel să aibă acces la școala online. Credem că cel mai important aspect din întreaga noastră activitate este perioada de mentorat care urmează după ce elevii primesc dispozitivele, perioadă în care vom fi alături de ei pentru a-i susține cu noua tehnologie”, a spus Fabian.

Echipa s-a extins peste tot prin țară, iar acum BrightEd numără aproximativ 50 de voluntari, cu vârste cuprinse între 15-29 ani. Au inclus câțiva voluntari din străinătate. „Din UK și Viena avem voluntari. Ne ajută foarte mult cu orice e nevoie”, a adăugat Diandra. Pentru 2021 urmează să dezvolte materiale noi, joculețe și să aducă proiectul la un nivel mai mare, chiar pe Instagram, Facebook și Tik Tok. „Vrem să încercăm să captăm o audiență mai mare.” Un alt lucru pe care și-l propun este să mute atelierele în online, școlile fiind închise. „Chiar dacă sacrificăm într-un fel targetul nostru – copii din mediul rural care nu au acces la educație și tehnologie – ne axăm pe copii care au acces la tehnologie, dar îi învățăm să o folosească cat mai corect”, a adăugat Fabian. 

Ce înseamnă să fii voluntar în pandemie?

„Înseamnă multă muncă, dar împreună am reușit să construim ceva foarte frumos, în doar 45 de zile. Am avut un vis comun – de a susține voluntar această soluție de spațiu pentru copiii din Augustin. Ne bucurăm și suntem foarte recunoscători și îi felicităm pe toți cei care au contribuit la temelia comunității EduBuzz. Ne așteptăm să iasă la iveală din ce în ce mai multe visuri în Augustin, așadar sperăm că se va mări și echipa care le ajută să devină realitate”. – EduBuzz.

„Înseamnă să-ți asumi toate riscurile ce decurg prin implementarea unui proiect, să reușești să-i bucuri pe oamenii care nu mai au niciun fel de speranță. Să rămâi la fel de profesionist și de ancorat în realitatea ce te înconjoară. Vom lupta pentru a ne continua activitatea în bune condiții, pentru a ne îndeplini obiectivele și pentru a promova educația ca răspuns la problema excluziunii sociale a grupurilor defavorizate”. –  Asociația Țara Tinerilor Uniți.

„Voluntariatul online este o provocare și o oportunitate în același timp. Este greu să nu interacționezi direct cu beneficiarii, să îți iei energia din altă sursă față de ateliere în care ne și întâlneam fizic. Pe de altă parte, poți să faci voluntariat de acasă pentru orice fel de cauză, indiferent de localizarea geografică. De exemplu, noi avem șase voluntare care ne ajută momentan și care sunt împrăștiate prin toată țara, oriunde numai nu în Transilvania. Folosim toate instrumentele tehnologice disponibile ca să ne menținem tonusul.” – Asociația Casa Naturii.

„Diandra și cu mine avem o colaborare virtuală din august. Ne-am adaptat noilor condiții și încercăm să vedem și partea bună a voluntariatului online. Am ajuns să avem voluntari de peste tot din țară și să ne cunoaștem virtual. Fiecare comunitate în sine are un mindset general și așa ai idei diferite, fiecare vine cu experiența sa și toate puse cap la cap, rezultă ceva inedit și interesant.” – BrightEd.

*Fotografiile sunt preluate de pe paginile de Facebook: Asociatia Casa Naturii, Tara Tinerilor Uniti, EduBuzz, BrightEd.    

*Education vector created by pikisuperstar – www.freepik.com

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Articole recente

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!