Adrian e student în anul al treilea la Media Digitală, la Universitatea de Vest din Timișoara. Are doar 21 de ani și se întreține singur realizând coperți de carte. Povestea lui începe la 14 ani, când era un simplu adolescent pasionat de lectură, scris și desen.
Un adolescent cu ochii în laptop
Cei din generația Z își amintesc, cu siguranță, de popularitatea platformei Wattpad în perioada 2015-2018. Toată lumea era înnebunită. Trebuia să mergem la școală, dar stăteam noaptea să mai citim încă un capitol. Farmecul era că acolo, oricine putea scrie o carte, și mulți au profitat de ocazia asta. La fel a făcut și Adrian.
Wattpad a fost pentru el un mijloc de a-și dezvolta pasiunile. A început să scrie, dar și să creeze coperți pentru el și pentru alți autori. În schimb, cerea comentarii la cărțile lui. Încet-încet, Adrian a ajuns să aibă o comunitate strânsă de tineri cititori și scriitori care l-au motivat, pentru că știa că munca lui era apreciată. Pe de altă parte, familia și prietenii nu știau nimic despre activitatea lui.
,,De obicei, nu-mi place să vorbesc despre lucrurile pe care le fac până când nu se văd rezultatele, tocmai ca să nu mă demoralizeze reacțiile din jur”, explică el.
N-a trecut prea mult până să se vadă și rezultatele.

Cu viața în propriile mâini
La 16 ani, s-a decis să ia inițiativă. Așa că a scris e-mail-uri mai multor edituri cu care își dorea să colaboreze pe partea de design de coperți. Și-a încercat norocul. Și într-o zi, telefonul i-a vibrat, parcă în cu totul alt fel decât până atunci. Răspunsul venise. Celor de la HeyDay Books le-a plăcut portofoliul lui și au acceptat să lucreze cu el. Nu era plătit decât în cărți, dar a fost un pas mare. A fost, de asemenea, locul unde s-a născut cartea lui, Ab Aeterno, o poveste despre un cuplu blestemat să trăiască aceeași zi la nesfârșit într-o lume magică, dar pustie.
,,Am descoperit un concurs online care consta în scrierea unei nuvele – un anumit număr de cuvinte pentru fiecare etapă. Nu știu dacă am ajuns spre finalul concursului, dar așa am scris prima parte a cărții”, spune Adrian.
Concursul la care a participat avea și un premiu pentru popularitate, așa că a distribuit pe Facebook sondajul unde publicul putea vota textul preferat. Abia acela a fost momentul când cei apropiați au aflat ce făcea el, de fapt, în toate acele ore petrecute pe laptop.
,,Foarte mulți din cunoscuții noștri, inclusiv foști profesori de-ai mei din generală, au distribuit la rândul lor. Am simțit atunci un val mare de susținere și apreciere. Am primit reacții foarte bune atât de la cunoscuți, cât și de la oameni care mă știau doar din online sau care interacționau abia pentru prima oară cu ceva scris de mine, fără să știe cine sunt”, povestește el.
Din întâmplare, postarea a fost văzută și de cineva de la HeyDay Books, care i-a propus imediat să publice o carte. Inițial, Adrian a refuzat. Textele lui nu erau suficient de ample și nu simțea că poate duce la bun sfârșit un proiect atât de complex, dar și-a dat seama că nu are nimic de pierdut dacă încearcă. Până la final, a ținut totul secret:
,,I-am zis mamei mele că am scris o carte întreagă abia în momentul în care a trebuit să îmi semneze contractul pentru publicare, eu fiind minor.”
Astfel, după un an și jumătate, Adrian s-a văzut autor publicat. Ab Aeterno s-a vândut în peste 100 de exemplare, iar numărătoarea continuă.


Succes și provocări
Odată cu începerea activității de design la HeyDay Books, portofoliul lui Adrian s-a extins, de data aceasta cu lucrări reale, publicate. Faptul că lucra la Ab Aeterno nu l-a împiedicat să creeze în continuare coperți. Și nici nu s-a mulțumit doar cu proiectele pentru editură. Promovându-se pe rețelele de socializare, a reușit să atragă clienți pe cont propriu și să câștige bani din pasiunea lui, deși avea doar 16 ani.
Acum, majoritatea clienților lui sunt din Statele Unite, iar recent a început și o nouă colaborare cu o editură din Franța, Éditions Bookmark. Deși a ajuns departe, lucrurile nu sunt mereu roz. Fiind liber profesionist, veniturile lui nu sunt niciodată sigure. Uneori, la sfârșitul lunii, nu îi mai rămân bani pentru distracții sau pentru economii.
,,Principala provocare este să îți găsești o stabilitate. Nu îți garantează nimeni că vei avea constant suficiente proiecte pentru a te putea susține financiar.”, spune el.
Îi place să fie propriul lui șef, dar asta nu a fost neapărat o alegere.
,,În designul de carte, în România, în special, nu există atât de multe opțiuni. În ultimii ani am văzut maxim 2-3 anunțuri de joburi, deși urmăresc mai multe edituri și sunt la curent cu ce se întâmplă.”, explică Adrian.
Antreprenoriatul îi oferă ocazia să câștige mai mult decât ar face-o ca angajat, dar și riscul de a nu își putea plăti facturile.
Cu toate astea, continuă să lucreze la el în fiecare zi, căutând mereu mai mult. Pentru că succesul nu e despre noroc. E despre efort, perseverență, curaj. E despre a face tot ce îți stă în putință ca să reușești, chiar dacă toate sunt împotriva ta.
Sursă fotografii: arhiva personală a lui Adrian