fbpx

Cristina Puțan – un om simplu, cu prea multe idei

Dumitrița Ungureanu
Dumitrița Ungureanu
Cristina+eu-min

N-a visat niciodată să cucerească lumea. Nu și-a dorit să devină doctor, avocat sau președinte. Singura ei dorință a fost să contribuie la  schimbarea comunității. Crede în etică și bun-simț, valori pe care le transmite prin ceea ce face. Managing Director  și cofondator al agenţiei de comunicare PRbeta, Cristina Puțan a susținut mereu inițiativele pornite de tineri și s-a implicat  în proiectele care au ca scop principal îmbunătățirea educației.

Cristina a fost un copil năstrușnic, „un copil prea sălbatic pentru propriul ei bine”, după cum mărturisea mama ei. Nu i-au plăcut niciodată regulile și a căutat mereu să le adapteze, în așa fel încât să nu se simtă legată de ele. În școală, a fost elevul care ia doar note bune, dar pe care îl găsești mai mult făcând activități extrașcolare, decât în sala de clasă. A pus multe întrebări dificile unor profesori puțin pregătiți, dar a primit și susținere din partea celor care au văzut în ea un copil mai curios decât ceilalți, mereu dornic să învețe ceva nou. I-au plăcut științele exacte, dar a ales oamenii. Poate de aceea, după ce a terminat un liceu cu profil real, a urmat o facultate de litere, iar acum realizează strategii de comunicare și administrare de business.

Proiectul PRbeta a pornit la o cafea, ca multe alte idei bune din viața ei, după cum ne-a mărturisit. „Era o zi înghețată de ianuarie. M-am văzut cu Oltea Zambori (co-fondator PRbeta) la o cafea. După ce ne-am povestit una alteia diverse nemulțumiri despre cum stăteau lucrurile pe piața de comunicare din Timișoara, ne-a venit ideea să facem ceva în acest sens.”  PRbeta a pornit cu scopul de a contribui la educarea pieței, dar și de a realiza o comunitate a oamenilor de comunicare din vestul țării. Deși nu aveau în acel moment nici resursele, nici cunoștințele necesare, au plecat la drum în acea nebunie. Norocul lor a fost că s-au avut una pe cealaltă. În acest an, conferința PRbeta ajunge la ediția cu numărul 10. 

         La această ediție aniversară, Cristina ne-a mărturisit că ne așteaptă multe surprize. Dacă până acum o zi era dedicată conferințelor, iar cealaltă workshop-urilor, în ediția din anul acesta vor fi introduse o serie de interviuri cu publicul, discuții și ateliere creative. De asemenea, pregătește împreună cu echipa ei o expoziție de istoria comunicării din ultimii 100 de ani, o bibliotecă specială pentru cei aflați la început de drum în această industrie și câteva momente unice, care să vină în completarea evenimentului. În acest an, conferința PRbeta, care se dezvoltă și devine aproape un festival de comunicare, va avea loc pe 14 și 15 mai, tot la Timișoara. 

Trecerea de la o simplă conferință la o agenție de comunicare a fost atipică. În general, oamenii crează întâi o firmă, apoi încep să facă evenimente. În cazul PRbeta a fost exact invers. Conferința a devenit un brand chiar după prima ediție. A fost acel eveniment care a răspuns unei nevoi reale pe piața din vestul țării: specialiștii aveau nevoie să se întâlnească cu oameni din domeniu, cei aflați la început de drum voiau să învețe lucruri noi de la profesioniști. Atât Cristina, cât și Oltea, aveau deja o serie de clienți cu care lucrau, iar după evenimentele desfășurate de ele, apăreau tot mai mulți. Acela a fost momentul în care Ștefan Szakal le-a împins de la spate și le-a susținut în crearea agenției. Lucrurile au evoluat și la ce-a de-a noua ediție a Conferinței PRbeta au anunțat lansarea Blue Moon Agency, agenție dedicată comunicării culturale și producției de evenimente culturale, condusă de Oltea Zambori.

 „Prima perioadă a fost foarte grea. Am trecut prin multe provocări și a fost dificil să ne obișnuim cu schimbările”, ne-a mărturisit Cristina. „Faptul că în PR lumea este minunată și ușoară este doar un mit. Profesional vorbind, învăț lucruri noi în fiecare zi, chiar și după 15 ani de relații publice”. Cu toate acestea, au supraviețuit, au crescut, dintr-o agenție s-au făcut două, iar lucrurile merg bine. Prin multă muncă și perseverență au ajuns unde sunt acum.

         În 2019, Cristina și Oltea au primit distincția de PR Professional of the Year, în cadrul PR Awards, gala specialiștilor de comunicare din țară. Un premiu la care nu s-au așteptat, un fel de validare pe care le-a oferit-o industria și un fel de încredere transmisă de  agențiile mari din București. „Cred că, de fapt, acest premiu l-am primit pentru aportul pe care-l avem noi pentru dezvoltarea comunității locale de profesioniști și pentru componenta de educație în comunicare pe care o are PRbeta încă de la început. Pentru faptul că am crescut și am investit continuu în comunitatea de aici. E un premiu pe care l-am primit noi, dar e o muncă pe care am făcut-o împreună cu toată lumea. Dacă nu ne susținea comunitatea, nu se implicau și alți oameni din domeniu, n-am fi reușit să ajungem niciodată ceea ce suntem acum.”

         Viața Cristinei se împarte între întâlniri și telefoane. Pentru ea zi productivă este cea  în care reușește să se întâlnească cu toți oamenii și să rezolve tot ce și-a propus. Ne-a recunoscut că îi plăcea mai mult când avea timp să se gândească la campanii, să-și dea frâu creativității, dar chiar și așa, vede partea plină a paharului. Spune că nu îi place să se plângă pentru că pierzi timp pe care nu ți-l mai poate întoarce nimeni înapoi. Deși e mai mereu ocupată, își face timp să iasă cu prietenii, să citească și foarte rar își ia câte un weekend liber. Își închide telefonul și merge să se plimbe pe dealuri. Crede că acesta e modul prin care se încarcă pentru o nouă săptămână. „Mi se pare important să te duci singur cu tine, să descoperi locuri noi, pentru că acestea la rândul lor te ajută să te descoperi pe tine.”

Cristina le recomandă tinerilor să facă voluntariat, internshipuri, să facă practică oriunde. „E ok să te duci la școală să înveți în teorie”, spune ea, dar ce se întâmplă în practică și ce se întâmplă în școală, sunt două lumi total diferite. „Cred că fiecare generație are punctele ei forte și punctele ei mai slabe. Dar, atâta timp cât există voință din partea tinerilor, au toate șansele să crească. Noi avem internshipuri pentru studenți o dată pe an, din martie până în iunie, și recomadăm tuturor tinerilor să aplice pentru ele. Contează să ai niște abilități înnăscute, dar prin muncă poți ajunge să compensezi aptitudinile cu care, poate, nu fiecare dintre noi se naște. Este un fel de meserie vocațională. Până la urmă, nu contează la ce școală te duci, ci cât de dispus ești să înveți lucruri noi. Nu toată lumea se potrivește, iar încercând lucrurile, îți dai seama ce ți se potrivește ție și ce nu.

 Iar femeilor care-și doresc să-și deschidă propria afacere le recomandă să-și facă un plan de business foarte bine pus la punct, să muncească și mai ales, să creadă în forțele proprii. „E important să înțelegi că orice problemă are rezolvare, chiar dacă nu pare așa la prima vedere. Investițiile pot fi uneori mari și sacrificiile pot părea nejustificate, însă este important să nu pierzi din vedere scopul pe care-l ai. Asta este ceea ce îți dă puterea de a merge înainte. Asta și ideea că fiecare situație te învață ceva, în așa fel încât data viitoare să poți face mai bine.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Articole recente

Final de capitol: studenția în pandemie

Poveștile, gândurile și impresiile absolvenților PFC Minunata viață de student… E perioada în care trăiești fiecare moment la o intensitate uriașă. Pășești spre necunoscut, începi

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!