Fie că studiezi în ciclul de licență, master sau doctorat, în cadrul Universității de Vest din Timișoara există mereu un loc unde poți fi ascultat, ajutat și îndrumat în legătură cu orice problemă pe care o întâmpini. Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră îți vine în ajutor cu specialiști care îți vor oferi atenția lor și care vor face tot posibilul să te readucă pe drumul cel bun, în cazul în care te simți pierdut.
Pentru a înțelege mai bine cum funcționează și care sunt serviciile pe care le oferă, am vorbit cu unul dintre consilierii din cadrul CCOC, Andreea Amza, care a povestit despre activitățile de consiliere și nu numai.
Care sunt activitățile pe care Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră le desfășoară în vederea sprijinirii studenților?
Desfășurăm webinare, mai ales în acest context pandemic, când ne putem vedea mai mult online, pentru siguranța noastră, dar înainte de pandemie organizăm ateliere și workshop-uri pentru studenți. Mai desfășurăm ședințe de consiliere individuală, care sunt de trei tipuri: consiliere în carieră, consiliere educațională și vocațională, dar și în scop de optimizare personală. În acest an universitar, și nu numai, desfășurăm disciplina de Consiliere profesională și Orientare în Carieră care, spre deosebire de anii trecuți, are un caracter facultativ.
Avem activități de socializare, care au apărut în pandemie, din cauza faptului că studenții nu au avut parte de atât de mult contact. La aceste activități, cei ce participă vorbesc despre diverse subiecte, se relaxează, se cunosc între ei. Mai avem și programul Peer to Peer Tutoring, în care studenții din anul I sunt ajutați să se acomodeze la mediul universitar. Încă o activitate pe care o derulăm este cea de grupuri suport, în care încurajăm studenții de la anumite programe de studii sau poate chiar de la mai multe facultăți să constituie un grup, format dintr-un număr mai restrâns de persoane, în care să discutăm despre anumite situații pe care le întâmpină în ceea ce privește adaptarea la mediul academic.
Acitivtățile sunt dedicate doar studenților din ciclul de licență, sau pot beneficia și cei de la master, spre exemplu?
În principiu, mail-urile pe care le livrăm sunt pentru toți studenții, inclusiv cei de la master. La webinare am avut ca participanți chiar și studenți de la doctorat, deci activitățile sunt pentru toată lumea.
Numărul studenților care au apelat în perioada pandemică la CCOC diferă față de anii trecuți, atunci când pandemia nu exista?
De la începutul pandemiei, numărul studenților a crescut, dat fiind contextul actual – care ne-a pus cumva pe toți în casă, singuri, cu anumite emoții, fără prea multe contacte. Acest lucru și-a pus cu siguranță amprenta chiar și asupra modului în care studenții se adaptează la mediul universitar, având în vedere că și cursurile s-au desfășurat online în majoritatea cazurilor. Chiar dacă studenții sunt „prieteni” cu tehnologia, a fost greu și pentru ei. Deci da, numărul studenților a crescut în perioada pandemiei.
Care sunt principalele probleme pe care le întâmpină cei care cer ajutorul CCOC?
Cel mai mult vizează partea de consiliere în carieră: CV, poate scrisoare de intenție sau lucruri legate de interviuri. Faptul că a apărut pandemia a făcut ca anumite dificultăți să se accentueze, precum cele de natură emoțională, dat fiind faptul că nu mai avem atât de mult contact cu alte persoane. Au existat și stări negative care i-au făcut pe studenți să apeleze la serviciile de consiliere individuală.
Studenții pot apela la CCOC și pentru alte probleme, sau vă concentrați mai mult pe dificultățile academice?
După cum spuneam la început, oferim trei tipuri de servicii de consiliere individuală: consiliere în carieră, educațională și vocațională și consiliere cu scop de optimizare personală. Acestea vizează partea de dificultăți psiho-emoționale, de comportament, chiar și ceea ce privește mediul social.
Au existat studenți care au mărturisit că se simțeau rușinați să vă contacteze?
Sinceră să fiu, în acest moment, nu știu de astfel de cazuri, sau cel puțin nu mi s-a comunicat. La Centru încercăm să îi încurajăm pe studenți că este în regulă să vină să vorbim și că nu este un lucru rău. Poate vorbim, însă, și despre o reticență sau despre ceva ce se întâmplă la nivel cultural. La nivel național, deschiderea spre serviciile psihologice, în cazul acesta de consiliere, nu este una foarte mare. Evident, în acest grup intră și studenții – deci e posibil să fie vorba și despre o reticență.
Există anumiți pași de parcurs pentru un student care dorește consiliere, sau este suficient să dea un mail la adresa care apare pe site?
În principiu nu sunt foarte mulți pași. Cei interesați pot fie să trimită un mail la adresa ccoc@e-uvt.ro, fie să completeze formularul de înscriere la ședințele de consiliere individuală, ce poate fi regăsit pe site-ul UVT „Facilități pentru studenți”, la secțiunea Consiliere CCOC. Formularul este consultat zilnic și noi primim notificări atunci când se înscrie o persoană. După ce un consilier preia studentul care a solicitat serviciile Centrului, îl contactează și stabilește o zi și o oră pentru ședința de consiliere. Nu e un proces foarte complicat.
După întâlnirile de orientare în carieră, studenții sunt mai lămuriți în legătură cu drumul pe care vor să îl urmeze mai departe?
Da, în principiu sunt mai lămuriți și cred că, în general, atât studenții cât și elevii au nevoie de cele mai multe ori de o ascultare activă și, desigur, să fie sprijiniți în acest proces. Dar, în general, oamenii știu ce vor. Dacă le oferi suportul și disponibilitatea să îi asculți și să îi ajuți, găsesc acea motivație, acel răspuns pe care deja îl au, doar că trebuie să li se ofere spațiu.