fbpx

BCUT e deschisă studenților și în regim online. Află cum!

Sesiunea se apropie cu pași repezi, iar susținerea licenței nu întârzie să bată la ușă nici ea. Pentru a reuși o promovare cu succes a tuturor examenelor avem nevoie de o documentare amplă. Este important să știm că în perioada pandemiei Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” (BCUT) oferă o serie de servicii online de care toți studenții pot beneficia. Pentru ele nu este nevoie de deplasare fizică, iar pașii pentru un împrumut online nu sunt grei.

Mai multe detalii despre acest subiect am primit de la Manuela Zănescu, Director General Adjunct BCUT, și Gabriela Panu, Șef birou Relații cu publicul și Promovare, care ne-au vorbit despre demersurule pe care trebuie să le urmăm dacă dorim să obținem anumite resurse și care sunt serviciile online oferite.

Ce servicii online oferă BCUT studenților?

De când a venit pandemia, am fost nevoiți din cauza restricțiilor naționale să restrângem și noi activitatea, mutându-ne online. Procedurile pe care le aveam fizic au trecut în online. În primul rând, înscrierea utilizatorilor pe platformă se poate face online, vizarea legitimațiilor se poate face online, plățile pentru: vize, cărți întârziate etc. pot fi facute prin transfer bancar, fără a fi nevoie de prezență fizică a utilizatorului în bibliotecă.

Pe lângă acestea, pentru partea administrativă există servicii de informare și documentare. Avem procedură pentru solicitare de bibliografie, pentru cei ce au nevoie de îndrumare în informare pe diferite teme, fie că vine vorba de un eseu, referat, licență sau doctorat.

Studenții pot beneficia tot online de scanări de documente. Aici nu mai este acces la raft, dar pe fișa personală, logându-se cu barcodul pe site, studenții pot solicita cereri de scanare a paginilor de care au nevoie din cărțile pe care le au de studiat. Pe lângă serviciile tradiționale de înscriere, împrumut, vizare, prelungire, scanare de documente, studenții pot solicita și scanarea cuprinsului unei cărți pentru a-și da seama dacă doresc sau nu documentul respectiv.

Pentru cei care sunt în prag de licență sau au de făcut o disertație, avem pe lângă bibliografiile pe care le oferim, un formular ce este ca un dialog între bibliotecar și student pentru o bibliografie bună. Oferim consultanță informațională, putem face căutări în alte baze de date și facem împrumuturi interbibliotecare.

Care ar fi pașii principali de urmat pentru un împrumut online?

Trebuie să fii utilizator. Toate serviciile fizice sau online sunt adresate doar utilizatorilor de bibliotecă. După ce ești înscris, cu barcodul și cu parola pe care le ai pe cardul de bibliotecă intri în fișa personală. În momentul în care ești în fișa personală, poți să-ți faci căutarea documentului sau a cărții de care ai nevoie. Există un buton de cerere pe care trebuie să apeși și în felul acesta se face cererea documentului. Toată procedura are un tutorial în care se explică pas cu pas ce este de făcut pentru solicitarea unui împrumut.

În perioada aceasta, împrumuturile au crescut sau au scăzut la BCUT?

Evident că au scăzut, pentru că ne-a scăzut numărul de utilizatori. Motivul este faptul că majoritatea utilizatorilor noștri sunt studenți, iar studenții de mai bine de un an sunt mai mult în format online. Și atunci, nefiind aici prezenți fizic, mai ales cei de la nivelul de licență, anii I și II – care nu au beneficiat anterior de serviciile tradiționale oferite de bibliotecă – nu au reflexele acestea și nu știu ce beneficii pot avea sau ce facilități le poate oferi o bibliotecă universitară. Pentru studenții de licență care nu au fost înscriși anterior, biblioteca este o poveste, nu ceva palpabil și nu își imaginează că este ceva ce poate fi accesat în sistemul acesta online.

Mai mult decât atât, probabil că unora li se pare complicat. În acest moment, nu avem o pagină de internet foarte atrăgătoare. Dar, din fericire, suntem pe cale de a ne transforma și de a ne actualiza site-ul, iar lucrurile acestea se vor întâmpla cel târziu luna aceasta, pentru că deja am demarat toată operațiunea.

Ce le puteți transmite studenților pentru ca aceștia să apeleze cu încredere la serviciile pe care le oferă BCUT?

Aș putea să-i încurajez, dacă au aflat de bibliotecă, să încerce și să verifice ce le putem oferi, deoarece din partea colegilor noștri există disponibilitate. Chiar ne dorim să ne facem utili, să ne promovăm colecțiile și să ne facem mai mulți utilizatori.

Așteptăm și feedback din partea celor care utilizează biblioteca, pentru că este important să știm cum sunt percepute serviciile oferite de noi.

Deocamdată, orarul este pentru acces fizic de la 10:00 la 16:00. Începând din 10 ianuarie, biblioteca va fi deschisă de luni până vineri, între orele 08:00 – 20:00. Vor fi deschise publicului sala de lectură din clădirea veche și sălile de lectură din clădirea nouă. Online se pot trimite oricând mail-uri, iar pe pagina de Facebook, unde se pun deseori întrebări, colegii răspund chiar și la ore târzii sau în zilele libere.

Încercăm prin toate mijloacele să ne facem utili și auziți, așa că îi așteptăm pe toți cu toată disponibilitatea. Ne-am și dotat în sensul acesta cu câteva scanere, pentru că ne dorim să dezvoltăm serviciul online, care este mult mai comod și accesibil acum.

Există sau vor exista proiecte la BCUT care să vizeze studenții?

Au existat proiecte. Am avut un proiect de amploare România-Serbia, prin care am scanat o colecție întreagă de publicații care se află disponibile în soft-ul de bibliotecă. Se numește Colecția Banatica și vizează documente de patrimoniu, al căror text (100 de titluri) a fost scanat integral. Se referă la cărți editate în Banat sau care au subiect în Banat și care pot fi de interes pentru unii utilizatori.

A mai existat un proiect recent, încheiat cu bibliotecile centrale universitare din țară, prin care, de asemenea, s-a scanat un fond de publicații din Bibliotecă. La sfârșitul anului trecut s-a încheiat un proiect pe plan local, prin care am reușit să edităm noi numere din revista Bibliotecii, revista „Lecturn”, pe care o oferim gratuit utilizatorilor.

În prezent, avem în derulare un proiect Unita, în care este și Universitatea de Vest parteneră, și în care noi, ca bibliotecă, o să contribuim la o bază de date pe tema „fake news”. În era digitală, studenții sunt foarte induși în eroare de volumul mare de informații relevante sau mai puțin relevante și atunci vrem să îi ajutăm să filtreze informația pe care o găsesc online și să meargă direct la informația științifică sau la cea relevantă. Suntem deschiși și dorim să facem și alte proiecte, chiar în colaborare cu studenții sau cu propuneri din partea lor.


Studenții pot contacta BCUT venind direct la sediul său central (pe Bulevardul Vasile Pârvan nr. 4A), pe mail (serviciionline@bcut.ro), pe Facebook (Biblioteca Centrală Universitară „Eugen Todoran” Timişoara) sau la telefon (0256491233).

Author

Distribuie:

Articole recente:

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!