fbpx

Aproape 100 de școli din Timiș se află pe lista unităților de învățământ cu risc crescut de abandon școlar

5/5

Conform listei realizată de Ministerul Educației privind unitățile de învățământ cu risc crescut de abandon școlar, în 97 de școli din județul Timiș tot mai mulți elevi au renunțat la învățătură.

Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a declarat că în 2020 cota abandonului școlar a crescut la 15,6%. Totodată, rata elevilor care au renunțat la școală în mediul urban este de sub 5%, iar în mediul rural a depășit 25%. Așadar, o diferență de aproximativ 20%.

Darius Pau, președintele Consiliului Județean al Elevilor Timiș, a povestit despre cauzele care îi determină pe elevi să renunțe la școală, despre cum se poate îmbunătăți relația cu profesorii, dar și despre problemele cu care se confruntă elevii.

Sursa foto: Darius Pau

Care sunt problemele cu care se confruntă elevii din Timiș?

Elevii se confruntă cu o mare problemă referitoare la incluziunea socială. O clasă în care sunt în jur de 30 de elevi, include copii care provin din minorități. În Timișoara există o proporție destul de mare de elevi maghiari, care din cauza profesorilor sau a elevilor se simt marginalizați.

La momentul actual mai este și o problemă referitoare la valoarea burselor școlare. De exemplu, un elev care are dificultăți pe plan financiar nu se poate descurca cu suma de 200 de lei pe lună. Nu se acoperă necesitățile privind rechizitele, mâncarea și costurile de transport.

O altă problemă este referitoare la transport, care îi vizează pe elevii din mediul rural ce fac naveta și cărora nu le este decontat integral transportul. Din păcate, sunt cazuri în care elevii nu își permit să plătească un abonament pentru a putea veni la școală.

Ce soluții propuneți pentru problemele pe care tocmai le-ai enunțat?

Pe parte de incluziune a elevilor deja avem un demers „Școala acceptă-mă”. Implică un ghid al incluziunii, iar în luna următoare o să ne întâlnim cu profesorii din unitățile de învățământ cu probleme. Dacă un profesor devine un ambasador al incluziunii la nivelul clasei poate rezolva și gestiona problemele mult mai ușor decât le face la momentul actual.

Pe partea de transport și burse lucrăm la nivel național cu Consiliul Național al Elevilor pentru a rezolva problemele.

De ce crezi că e un procent atât de mare de abandon școlar în Timiș?

Consider că părinții au un rol important în educația copiilor. Ei trebuie să-i trimită la școală, dar dacă au dificultăți financiare, probabil că nu vor face acest lucru. Credem că dacă s-ar ține cont de problemele elevilor de acasă nu ar mai exista o rată de abandon școlar atât de mare.

Un alt factor se referă la faptul că ceea ce suntem învățați la școală nu este suficient de atrăgător pentru unii elevi. Toată situația stă în mâinile părințiilor, iar dacă un elev abandonează școala este automat vina părintelui, pentru că nu a acordat suficientă importanță educației copilului său.

Cum crezi că poate fi îmbunătățită relația dintre profesori și elevi?

Ar trebui să existe o relație mult mai deschisă. O relație în care se renunță la barierele dintre elevi și profesori. Ar trebui să existe mai multe ore de cunoaștere între profesori și elevi. Nu este suficientă prima oră de cunoaștere de la începutul anului școlar, ci ar trebui să existe mai multe modalități prin care aceștia să poată forma o relație de prietenie.

Cum arată școala ideală pentru tine?

Un loc în care să merg cu drag, să merg la fiecare oră și să învăț mult mai amănunțit un subiect care e de interes pentru mine. De exemplu, la ora de muzică să învăț mai mult decât notele muzicale, ci și cultura muzicii. La orele de educație plastică să învățăm și despre istoria artei. Mi-ar plăcea ca în școala din viziunea mea să nu se țină cont de situația materială și de ce port. Aș vrea o școală în care să nu existe comparații între elevi, restricții referitoare la vestimentație și cu toții să fim tratați la fel.

Ce alte proiecte de viitor aveți în plan?

Ca demersuri viitoare la nivel de județ, ne propunem să ne axăm pe modul în care percepem școala. Ne dorim să găsim o metodă în care să putem apropia elevul de școală.

Se prea poate să realizăm o tabăra de vară pentru a-i învăța pe elevi despre drepturile lor, despre responsabilitățile pe care le au și să-i învățăm cum se pot implica în societate, chiar dacă nu au 18 ani.

Sondajul publicat de Fundația Comunitară Timișoara a arătat că pentru timișoreni educația se află pe locul cinci în ceea ce privește prioritățile orașului. Este urmată de transportul cu bicicleta, cultura și serviciile sociale pentru bătrâni, iar pe ultimul loc se află amenajarea unor noi cantine sociale.

Distribuie:

Darius Jora

Darius Jora

Articole recente:

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!