fbpx

Alimentația în perioada pandemiei

Dumitrița Ungureanu
Dumitrița Ungureanu
coperta

Alimentația nesănătoasă, în combinație cu sedentarismul și cu un regim de activitate fizică redusă, a cauzat în perioada pandemiei efecte negative asupra sănătății noastre fizice și mentale. Am discutat cu Sebastian Catana – care este nutriționist și dietetician – despre ce putem face pentru a minimiza daunele create de acest stil de viață și de ce trebuie să ținem cont când vine vorba de alimentația noastră în această perioadă.

Cât de important este să avem un regim alimentar echilibrat în această perioadă?
În primul rând, ar trebui să știm că sănătatea nu înseamnă doar absența bolii, ea implică mai multe aspecte. Este o stare deplină de bine la nivel fizic, mental și social. Regimul alimentar echilibrat este foarte important din toate cele trei perspective. Faptul că nu ne doare nimic, nu înseamnă că suntem perfect sănătoși și putem să mâncăm orice. Eu pot să mă simt bine și să nu am simptomatologia specifică unui om bolnav. În schimb, corpul meu suferă. Motivul pentru care eu nu simt că unele componente ale corpului meu suferă se datorează faptului că există multe mecanisme de corecție, care reduc unele probleme.
Organismul produce substanțe antiinflamatoare, antioxidante și le produce în mod natural. Ele nu trebuie luate neapărat din exterior. Din acest motiv, vom simți durerea mai târziu, când deja procesele care nu funcționează optim în organism se vor manifesta. Multe dintre aceste procese care nu funcționează optim în organism se bazează pe deficiențe de vitamine și minerale. De fapt, de micronutrienți sau de un surplus de calorii, care reprezintă o altă problemă foarte mare.
Pe de altă parte, putem vorbi și despre aspectul psihic. Sunt anumite deficiențe care pot conduce la dezechilibre psihice. Mai simplu decât atât, fluctuațiile de energie de pe parcursul unei zile pe care obezii, de exemplu, le simt puternic, pot să aibă urmări psihologice. Faptul că am o glicemie fluctuantă – ori e foarte mare ori scade dramatic – conduce la instabilitate psihică. Adică, deodată mă simt euforic, după trei ore îmi scade glicemia puternic și mă simt trist sau deznădăjduit.
Trebuie să fim atenți la ce alimentație avem și mai ales la ce indice glicemic are mâncarea pe care o consumăm. Dacă consumăm alimente cu foarte mult zahăr sau alimente bazate pe făină albă, de exemplu, atunci o să fim predispuși la genul acesta de simptomatologie.

Cum consideri că s-au schimbat obiceiurile noastre alimentare în perioada pandemiei?
Din observațiile mele, pot spune că în perioada pandemiei au existat două tipuri de oameni, două tipuri de comportamente alimentare. Primele sunt persoanele care au devenit brusc foarte atente la ce mănâncă și au profitat de ocazie ca să abordeze un stil de viață mai sănătos. S-au trezit cu prea mult timp liber și l-au investit în gătit. Au căutat informații în domeniul acesta sau au aderat la servicii de nutriție care s-au ținut online. Și mai rămâne cealaltă categorie, care nu s-a apropiat sub nicio formă de o alimentație mai sănătoasă, ba dimpotrivă. Din lipsa altor activități și a faptului că mâncarea este proximă, tot timpul frigiderul e aproape de tine. Poți să-ți iei câte pauze vrei tu, pentru că lucrezi de acasă. Multă lume și-a găsit relaxarea și confortul în alimentație și astfel au început să mănânce mai mult și să comande mâncare din oraș; mai mult fast-food și alimente semipreparate.

Munca de acasă sau orele online au devenit noua normalitate. Ce schimbări ar trebui să facem din punct de vedere alimentar, pentru a preveni eventualele daune pe care le pot aduce acest stil de viață?
Principala daună este sedentarismul, care duce la supraponderabilitate sau obezitate. Ar fi indicat să scădem numărul de calorii din alimentație. Și nu neapărat să aderăm la anumite grupe alimentare foarte specifice, urmate de un regim alimentar strict. Trebuie să fim atenți să nu consumăm cantități foarte mari de alimente hipercalorice, care sunt extrem de ușor de consumat. Sunt foarte gustoase și creează un pic de dependență prin gust, textură și prin ușurința cu care sunt digerate de cele mai multe ori.
Trebuie să găsim modalități prin care să facem mișcare. Știu că a devenit deja un clișeu acest fapt, dar niciodată nu a fost mai important. Adevărul este că activitatea fizică trebuie să facă parte dintr-un stil de viață nu sănătos – că stilul de viață sănătos implică mult mai multe lucruri – ci din stilul de viață normal.
Ar trebui să ne gândim că modul obișnuit de existență și de evoluție a organismului uman este acesta, cu mișcare. Nu trebuie să fim sedentari, pentru că în acest fel suferă foarte multe sisteme ale organismului.

Există produse alimentare miraculoase pe care neapărat trebuie să le avem în bucătărie, în orice perioadă?
Nu există alimente miraculoase. Toate alimentele naturale și neprocesate, care cresc în pământ sau pe pământ, în apă sau în aer, sunt sănătoase, dacă sunt gătite corect sau nu sunt gătite într-un mod foarte sintetic. E bine să avem diversitate în alimentație. Nu trebuie să ne bazăm pe anumite produse sau pe anumite principii complicate.
Alimentația trebuie să fie cât mai naturală, cât mai puțin procesată și evident, echilibrată din punct de vedere al cantității și raportului: nu mănânc numai carne sau numai lactate, numai legume și așa mai departe. E adevărat că sunt câteva categorii alimentare care dețin mai multe vitamine și avantaje, pe care ar trebui să le includem mai des în alimentația noastră; spre exemplu, peștele. O altă recomandare ar fi să mâncăm mai puțină carne roșie și mai multe legume, mai multe verdețuri, frunze de spanac, pătrunjel, fructe, nuci și semințe.



Share:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Articole recente

De ce este 1 Martie o zi atât de specială?

1 Martie reprezintă data simbolică a Mărțișorului, tradiție românească păstrată încă de pe vremea daco-tracilor. Se spune că sărbătoarea mărțișorului a apărut pe vremea Imperiului

Alimentația în perioada pandemiei

Alimentația nesănătoasă, în combinație cu sedentarismul și cu un regim de activitate fizică redusă, a cauzat în perioada pandemiei efecte negative asupra sănătății noastre fizice

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!