fbpx

Iele-sânziene – o comunitate pentru toate fetele și femeile

Erika Iszlai
Erika Iszlai
83547338_2530883963860089_6044899227664908288_o

Menstruația este încă un subiect tabu, care trebuie abordat cu empatie și înțelegere. „iele-sânziene” a apărut chiar din nevoia de a normaliza acest lucru și de a oferi sprijin și resurse fetelor și femeilor vulnerabile din România, atât pe plan social, cât și emoțional.

Ioana Ciuhan, fondatoarea proiectului și-a imaginat încă de la început o comunitate de femei, bazată pe solidaritate și valori comune. Ea a dorit ca femeile să depășească piedicile puse de societatea în care trăim, sprijinindu-se una pe alta, și nu concurând una cu cealaltă. Din 2019, „zânele” organizează ateliere și webinarii, trimit un newsletter feminist, dar au și un shop caritabil. Oana Constantin este una dintre zâne, este sociolog și coordonatoare de proiecte la iele. Am stat de vorbă cu ea despre proaspătul ONG, despre cum faci parte din comunitatea lor, dar și despre planurile de viitor. Vă invităm să vedeți ce a ieșit!

De ce numele de „iele-sânziene”?

Am fost inspirate de mitologia românească, în care se spune că sânzienele sunt creaturi pașnice, care protejează femeile. Pe de altă parte, ielele sunt văzute ca niște ființe supranaturale malefice, ca un soi de zâne rele. În numele asociației se regăsesc ambele pentru că ne-a plăcut această antiteză dintre zânele bune și zânele rele. Ambele sunt cunoscute pentru conexiunea lor cu natura, iar unele legende spun că ielele trăiesc în cer sau în păduri, că dansează în horă și nu sunt creaturi solitare pentru că ne referim întotdeauna la ele ca la un grup. Ielele, ținându-se de mână și dansând în cerc sunt o metaforă bună pentru ceea ce ne dorim să reprezinte asociația noastră pentru fetele și femeile din România.

Ele ne inspiră pentru că așa ne-am imaginat încă de la început comunitatea pe care o clădim astăzi, o comunitate de femei bazată pe solidaritate și valori comune. Vrem ca femeile să depășească piedicile puse de societatea predominant patriarhală în care trăim, sprijinindu-se una pe alta, și nu concurând una cu alta. De aceea, în cadrul atelierelor noastre vorbim cu adolescentele și despre prietenia dintre fete și despre importanța ei.

Care sunt provocările cu care vă confruntați, ca tânăr ONG?

Una dintre marile provocări ale mediului ONG, mai ales pentru ONG-urile mici, este reprezentată de obținerea de finanțări. Pentru noi, o problemă pe care am întâlnit-o este faptul că nu putem accesa anumite granturi care necesită co-finanțări sau minimum doi ani de existență.  Multe ONG-uri la început de drum, care depind de finanțări, sunt practic nevoite să vină mereu cu idei de proiecte care să se plieze mai degrabă pe cerințele finanțatorului, decât pe nevoile beneficiarilor, ceea ce poate fi puțin frustrant. Ajungem să petrecem foarte mult timp aplicând la proiecte, scriind rapoarte și mail-uri. 

Uneori este epuizant, dar niciodată nu ni se pare redundant, pentru că ni se confirmă, de fiecare dată când primim mesaje de la adolescentele care au luat parte la ateliere, că facem ce trebuie și că e nevoie să continuăm. Ne încurajează mult atunci când primim feedback din partea lor, pentru că ne dau curaj și ne motivează să continuăm ceea ce am început, chiar dacă uneori ne e greu. De acolo ne vine și energia de a continua, de a mai umple două-trei excel-uri de raportări financiare și bugete. 

Fiind o echipă mică, ajungem să facem de toate: comunicare, colete, ateliere, lucruri administrative, cercetare, scriere de proiecte, fotografii de produs pentru site. Suntem și fotografi de produs și web designeri și social media specialists și traineri și educatori pentru că așa e viața într-un ONG mic, dar adevărul e că ne și place.

Ne puteți povesti mai multe despre proiectele derulate?

Revista iele este un proiect în care am adunat laolaltă 45 de tinere voluntare. Alături de ele vrem să lansăm curând primul număr al revistei. Fetele au muncit foarte mult pentru acest prim număr, au documentat subiecte, au scris despre experiențele lor personale legate de adolescență, pubertate, au făcut ilustrații, au venit cu idei de social media. 

Pagina de Instagram revistaiele este activă, încercăm să postăm cât mai des acolo, până la apariția primului număr tipărit și în format online. O parte dintre voluntare și-au dorit să se ocupe și de social media, așa că materialele pe care le vedeți în online pe pagina revistaiele sunt produsul ideilor lor.

Am pornit cu ideea că va fi o revistă pentru adolescente care să fie deopotrivă atractivă, cât și informativă. Să fie, practic, o sursă de încredere pe care ele să o citească cu plăcere și unde să găsească răspunsuri la întrebările care e normal să apară în această perioadă.

Clubul fetelor este un spațiu pe care l-am deschis în București, la sediul nostru, și pe care vrem să-l dezvoltăm în perioada care urmează. Deși clubul este deschis, nu am putut organiza întâlniri sau ateliere acolo, din cauza pandemiei. Atelierele s-au mutat în online pentru că, deși spațiul e suficient pentru un grup restrâns, nu ne-am asumat momentan decizia de a primi grupuri de adolescente. 

Ideea clubului a venit din nevoia de a oferi adolescentelor din București un spațiu sigur și incluziv, unde să aibă loc ateliere, întâlniri, proiecții de filme și altele asemenea. Să fie un spațiu informal, dar în care ele să învețe, nu doar despre igiena menstruală, ci și despre feminism sau relațiile de prietenie dintre femei. Ne-am dat seama că în București nu există un astfel de spațiu, cu toate că este capitala țării și un oraș mare, dezvoltat. Ne dorim să transformăm Clubul fetelor într-un spațiu sigur și incluziv, funcțional pe termen lung. 

Inițial, ne-am dorit să-l dedicăm adolescentelor din cartierele bucureștene insuficient deservite, însă ne-am dat seama că spațiul este de fapt pentru toată lumea, pentru toate fetele care în perioada pubertății și adolescenței sunt vulnerabile din diverse motive: nu au cu cine să vorbească despre schimbările corpului din perioada pubertății, nu știu unde să găsească sprijin și resurse, cresc și se dezvoltă într-un mediu neprielnic, nu știu de unde să se documenteze, de unde să-și ia singure informațiile corecte.

Shop-ul nostru caritabil tocmai ce a trecut printr-o re-lansare. Ne dorim ca acesta să crească în perioada următoare și să devină o plasă de siguranță pentru noi în aceste vremuri incerte. De asemenea, ne dorim ca prin intermediul shop-ului să putem să ne continuăm proiectele pe care le-am început, și să lansăm altele noi, fără să fim în permanență presate de nevoia de a găsi finanțatori, de a apela la granturi sau companii cu valori diferite de ale noastre. 

Totodată, ne-am dorit ca femeile din România să aibă acces la produse de igienă menstruală de bună calitate, sigure pentru corpul lor și prietenoase cu mediul înconjurător. Absorbantele noastre reutilizabile sunt manufacturate în România, într-un atelier în care angajații sunt tratați în mod etic. Un absorbant de unică folosință nu poate fi reciclat și se degradează în 500-800 de ani, iar o femeie ar folosi în medie peste 200 de absorbante pe an. Absorbantele reutilizabile pot fi folosite mai mult de 5 ani dacă sunt îngrijite cum trebuie. Se reduc astfel nu doar costurile legate de igiena menstruală, ci și impactul asupra mediului.

Distribuim absorbante reutilizabile și adolescentelor care participă la atelierele noastre de educație menstruală, pe care le învățăm cum să le folosească și cum să aibă grijă de ele, dar și altor femei care au nevoie de o soluție pe termen lung pentru perioada menstruației. Sunt o variantă foarte bună din punct de vedere al nevoilor materiale. Practic, absorbantele reutilizabile reprezintă un mod prin care fetele și femeile își pot gestiona menstruația, fără să fie nevoite să apeleze în fiecare lună la soluții alternative care pot să le afecteze sănătatea și care nu sunt o soluție pe termen lung.

De asemenea, tot pe shop avem și niște kit-uri care conțin absorbante și produse de igienă, pe care oamenii le pot cumpăra, iar noi ne asigurăm că ele ajung la cele care au nevoie de acele produse. Este un mod prin care oamenii aleg să susțină proiectele noastre, dăruind un astfel de kit cuiva care are cu adevărat nevoie de el.

Aveți și un newsletter feminist, primul de acest tip în România. Ce cuprinde acest newsletter? 

În newsletter adunăm cele mai recente vești din lume și din România despre situația femeilor și nu numai. Privim prin lentilă feministă cele mai importante evenimente cu impact direct asupra femeilor, asupra comunității LGBT, asupra minorităților în general. Încercăm în fiecare newsletter să includem atât vești bune pe care vrem să le dăm mai departe, cât și veștile care ne mâhnesc și care ne îngrijorează. Am relatat despre protestele din Polonia declanșate de interzicerea aproape totală a întreruperilor de sarcină și am primit vești chiar din stradă, de la un protestatar și activist pentru drepturile omului, care ne-a relatat de la fața locului protestele.

Un exemplu de veste bună este newsletter-ul în care am anunțat că Argentina este la un pas de legalizarea întreruperilor de sarcină, după ce femeile de acolo au dus o luptă neobosită pentru recâștigarea acestui drept fundamental. Folosim de fiecare dată aceste știri la nivel local sau internațional pentru a începe discuții importante.

În fiecare newsletter răspundem la o întrebare despre corp, sexualitate, feminism. Ne documentăm de fiecare dată foarte bine înainte să trimitem un newsletter în lume. Oricine se poate abona la newsletter-ul feminist săptămânal, pe site-ul nostru.

Cu o săptămână înainte, suntem vigilente și citim presa locală și internațională ca să fim la curent cu ultimele evenimente. Petrecem o zi întreagă doar ca să punem informațiile din newsletter cap la cap. În fiecare newsletter intervievăm o femeie care ne inspiră, pentru că noi credem că avem întotdeauna nevoie de modele pozitive, care să ne inspire și de la care să învățăm. Recomandăm și conținut feminist: lecturi, filme, podcast-uri sau evenimente online.

Ați realizat ateliere și webinarii în această perioadă. În ce au constat și cum le-au primit publicul?

În acest an am realizat mai multe ateliere de educație menstruală dedicate adolescentelor, în care acestea au învățat despre pubertate, fazele ciclului menstrual, folosirea corectă a tipurilor de produse menstruale existente sau bolile aparatului reproducător feminin. 

Pe lângă aceste ateliere educative dedicate tinerelor, am vrut să oferim ceva și comunității mai largi, oamenilor care ne urmăresc în online și care ne sprijină proiectele așa cum pot. Uneori și un share sau un gând bun pot însemna foarte mult. Astfel, am început seria de ateliere educative „Comunitatea Ielelor” și am făcut două ateliere la care s-a putut înscrie oricine, prin completarea unui formular.

Primul a fost dedicat normalizării și destigmatizării menstruației. Am vorbit despre aspectele sociale ale menstruației, despre period poverty, despre impactul produselor menstruale asupra mediului înconjurător, despre alternativele sustenabile. Ne-am propus să luăm fiecare mit legat de menstruație și să-l demontăm. Genul acesta de mituri care sunt organizate cel mai adesea sub forma interdicțiilor de genul „o femeie la menstruație nu poate să …”, funcționează ca niște micro-stigme, care odată internalizate, ajung să facă foarte mult rău.

Totul pornește de la faptul că menstruația nu este complet înțeleasă, iar oamenii încă o asociază cu un sânge rău, cu o eliminare de toxine din organism, lucruri complet neadevărate. Deși ele par inofensive, toate aceste mituri întrețin un climat al rușinii în jurul subiectului menstruației, transformând-o în ceva rușinos, ceva despre care nu ar trebui să vorbim în public pentru că este ceva al femeilor, ceva ce ele trebuie să țină doar pentru ele și să ascundă de ceilalți, mai ales, de bărbați. Webinarul a fost primit foarte bine și ne-am bucurat că putem purta genul acesta de discuții în online. Plănuim să mai facem unele asemănătoare, dedicate tot acestor aspecte sociale, culturale ale menstruației în România și în lume.

Cel de-al doilea webinar pe care l-am dedicat comunității a fost susținut de una dintre ambasadoarele Asociației iele-sânziene. Este vorba de Codruța Brustur, pedagog acreditat Montessori, care a ținut un atelier online despre principiile Montessori în viața de zi cu zi. Și acest webinar a fost primit foarte bine de comunitate, au participat nu doar mame, ci și persoane interesate de pedagogia Montessori sau care plănuiau să se specializeze în acest domeniu.

Ambasadorii iele-sânziene sunt persoane care și-au dorit să sprijine puțin mai mult activitatea noastră. Sunt persoane care ne-au contactat de-a lungul timpului și care și-au exprimat dorința de a ne ajuta mai mult și alături de care ne propunem să continuăm seria atelierelor online dedicate comunității noastre.

Derulați o campanie de normalizare a menstruației. Ce impact credeți că are?

Prin această campanie de normalizare a menstruației pe care am pornit-o în online, subiecte care sunt în general ignorate sau care ajung foarte rar în acest spațiu încep să fie vizibile, să fie dezbătute. Acesta e unul dintre primii pași atunci când vrem să înlăturăm stereotipurile negative, concepțiile greșite. 

Le-am rugat pe cele care ne urmăresc să ne spună despre povestea primei lor menstruații, dar adevărul e că am primit mult mai mult de atât. Am primit povești complexe, mărturii sincere cu care multe dintre noi putem rezona. Povestea primei menstruații e practic un pretext pentru a deschide o discuție pe care multe femei vor să o poarte. Tocmai pentru că la vremea respectivă, a primei menstruații, n-au avut parte de informațiile pe care le au acum, sau n-au primit sprijinul pe care și l-ar fi dorit și de care ar fi avut nevoie. Prin povestea primei menstruații putem să semnalăm subiecte latente care derivă de aici, precum faptul că multe adolescente nu primesc educația necesară la acel moment, nu știu ce este menstruația pentru că le sunt oferite informații rudimentare de la cei din jur.

Ne mai arată faptul că prima menstruație este, de asemenea, îmbrăcată într-o aură de mister, că este un moment pe care fetele sunt învățate să-l valorizeze pentru că reprezintă primul pas către a deveni femei. Știm că adesea subiectul primei menstruații a fost abordat în pop culture, vedem astfel de scene în filme, seriale, prima menstruație este descrisă în cărți, cel mai adesea de către autori bărbați. Însă după această primă menstruație mai urmează multe altele, pentru că în medie o femeie are menstruație pentru 38 de ani din viață, deci lună de lună ele au nevoie de acces la resurse, la produse de igienă.

Strângem astfel de povești în continuare, iar oricine vrea să împărtășească ne poate scrie pe adresa [email protected] sau printr-un mesaj pe canalele noastre de social media.

Cum putem face parte din comunitatea ielelor?

Comunitatea Ielelor reprezintă grupul de persoane care susțin activitățile noastre și care donează recurent pentru proiectele asociației. Am creat pe Patreon două tipuri de membership, de 2,5, respectiv 5 euro. Cei care devin membri în comunitate în acest fel au acces la o serie de beneficii faine, printre care și newsletter-ul feminist săptămânal, dar și altele precum o reducere de 20% pe shop-ul nostru caritabil. Ne-am propus să strângem până la finalul anului 2020, 100 de membri în Comunitatea Ielelor. 

Am avut peste 40, însă ne bucurăm de fiecare persoană care se alătura comunității pentru că sprijinul lor, deși reprezintă o sumă mică, pentru noi înseamnă susținere și validare a eforturilor noastre. Dacă am reuși să strângem 100 de membri care să rămână cu noi pentru 1 an de zile, am putea ajuta cel puțin 200 de adolescente să aibă acces la produse menstruale sigure și la educație menstruală.

Pe lângă aceste tipuri de membership care presupun o donație recurentă, am creat pe Facebook grupul Comunitatea ielelor. Este un grup deschis în care oricine se poate alătura. Acolo împărtășim idei, dezbatem subiecte, facem recomandări.

Ce alte proiecte mai pregătiți?

În prezent lucrăm la o cercetare despre educația și igiena menstruală în rândul adolescentelor din România, pentru că ne-am dat seama că nu există astfel de date. La nivel global, Banca Mondială aproximează că lunar 500 de milioane de fete și femei sunt afectate de ceea ce se numește period poverty – adică un nivel al sărăciei care împiedică femeile să aibă acces la resurse de igienă menstruală care să le permită să-și gestioneze menstruația într-un mod sănătos. 

Când vorbim de facilități indispensabile pentru persoanele aflate la menstruație, nu ne referim doar la absorbante, ci și la facilități precum apă curentă, săpun, un coș de gunoi pentru absorbantele de unică folosință. În unele școli din România aceste lucruri nu există, iar când se vorbește despre problema băilor în școlile din mediul rural, nimeni nu ia în considerare și aceste aspecte: cum ar trebui să se descurce o adolescentă când se află la menstruație în aceste condiții?

Am strâns o parte din date, însă mai avem nevoie de răspunsuri la chestionar ca să putem să cuprindem imaginea de ansamblu, iar rezultatele să fie reprezentative pentru România. Cercetarea este deopotrivă o modalitate de a spune povestea reală a educației menstruale în România, cât și o oportunitate de a veni cu soluții pentru rezolvarea problemelor de care mulți dintre noi nu sunt conștienți.

De asemenea, scopul nostru este să continuăm proiectele deja începute, pentru care e nevoie de multă muncă și implicare – revista, atelierele de educație menstruală, creșterea comunității.

*Fotografiile au fost preluate de pe pagina de Facebook iele-sânziene

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Articole recente

Ne bucuram ca vrei sa te implici

Cum crezi că ar arăta lumea din jurul tău dacă fiecare dintre noi ar face zilnic câte o faptă bună? Cum s-ar simți fiecare dintre noi dacă ar contribui la schimbarea în bine a unui alt destin?
Nu știm răspunsul pentru toată lumea, dar pentru noi e deja clar că ne simțim bine! Și pentru că ne place să împărțim…bunătatea, poveștile și dulciurile, căutăm colegi de echipă!